Setiap kali karnival kerjaya
dianjurkan, banyak penasihat kerjaya menasihati para pencari kerja agar
berusaha dan belajar menjadi pekerja yang baik. Bagaimana pula dengan
majikan? Tidakkah pekerja juga layak mendapatkan penghormatan dan
layanan yang baik daripada majikan masing-masing?
Dalam dunia pekerja, majikan yang baik
dibezakan dari majikan yang tidak baik melalui cara majikan tersebut
menilai dan melayan para pekerja. Mereka juga menilai majikan
berdasarkan sumbangan majikan tersebut dalam sesuatu projek bersama atau
‘team work’ yang dilaksanakan di organisasi tersebut.
Kenapa Pekerja Bergosip?
Pekerja banyak bertolak ansur dengan
tingkah laku buruk majikan. Banyak juga majikan tidak terlatih, tidak
peduli, dan tidak bertanggungjawab atas tindakan dan interaksi mereka
dengan pekerja.
Amalan pengurusan yang tidak cekap serta
sikap-sikap negatif lain seperti berat sebelah, berlagak, tidak mesra
dan lain-lain sering menyebabkan tercetusnya gosip di pejabat (workplace
gossip).
Gosip di tempat kerja merupakan salah
satu faktor utama pekerja tidak berpuas hati dengan kerja mereka. Ia
sebagai saluran pekerja melepaskan perasaan tidak puas hati, geram atau
kecewa dengan pihak pengurusan mahupun majikan.
Aktiviti ini boleh menjatuhkan reputasi,
menyebabkan hilang rasa hormat serta mengakibatkan konflik di tempat
kerja. Pekerja bergosip sesama mereka mengenai majikan atas faktor
tertentu.
Antara yang utama ialah tentang
ketidakcekapan pengurusan seperti tarikh pemberian gaji, agihan cuti dan
fleksibiliti, majikan tiada empati (tiada tolak ansur dengan pekerja
dan masalah peribadi) dan lain-lain lagi.
Antara isu-isu yang menjadi bahan gosip di kalangan pekerja adalah:
1) Tidak Tahu Apa yang Anda Lakukan
Adakah anda seorang majikan kompeten di
tempat kerja? Ini adalah elemen utama yang dinilai pekerja terhadap
majikan mereka. pekerja melihat sikap dan personaliti majikan dalam
membuat penilaian.
Apakah anda menawarkan kepimpinan yang
pekerja perlukan untuk berjaya? Adakah anda memimpin dan mengurus dengan
cara yang menyebabkan pekerja anda tahu bahawa anda tahu apa yang
sedang berlaku dalam organisasi.
Majikan yang menjadi bahan gosip ialah
majikan yang tidak tahu apa yang dilakukan dan paling teruk apabila
majikan tersalah memberi maklumat/arahan, kemudian berbohong dan lebih
buruk lagi menyalahkan pekerja untuk menutup kesalahan yang telah
dilakukan.
2) Tidak Menghormati Pekerja
Seorang majikan telah mencederakan
perasaan pekerja apabila berkelakuan seperti raja atau diktator, mahu
pekerja menghormati dan melayan majikan dengan baik, namun pekerja tidak
menerima perkara yang sama daripada majikan.
Sebagai mana majikan, pekerja juga
manusia yang memiliki perasaan dan harga diri. Jangan hilangkan
keyakinan dan harga diri pekerja dengan melayan pekerja seperti hamba.
Tambahan pula, jika majikan melayan mereka secara tidak hormat, majikan
tidak akan mendapatkan rasa hormat daripada pekerja sebagai balasan.
Apabila majikan memperkecilkan idea-idea
pekerja, mengabaikan pandangan mereka, dan mengkritik mereka secara
tidak adil, mereka berasa tidak dihormati.
Mengadakan mesyuarat saat akhir tanpa
mengambil kira komitmen pekerja, enggan mengadakan percutian bersama
pekerja dan gagal melibatkan diri dalam satu-satu projek adalah tanda
tingkah laku diktator. Pekerja tahu apabila mereka tidak dihormati dan
mereka akan membenci majikan. Bersedialah menjadi bahan gosip pekerja
sepanjang tahun.
3) Majikan yang Cetek Ilmu
Sekiranya majikan seorang yang tidak
munasabah, mementingkan diri sendiri, manipulasi, monopoli atau kurang
pengetahuan tentang perkara atau pekerjaan yang diuruskan, jangan
harapkan penghormatan daripada para pekerja.
Dunia pekerjaan kini ramai dihuni oleh
individu-individu yang bekerja semata-mata kerana upah gaji, bukan
kerana mereka benar-benar sukakan pekerjaan tersebut. Keadaan menjadi
lebih teruk apabila golongan sebegini yang dilantik menjadi ketua atau
dinaikkan pangkat.
Tidak kira sama ada seorang majikan itu
dilantik atau majikan di organisasi sendiri, majikan harus menyediakan
diri dengan ilmu yang penting dan bermanfaat dalam bidang kerja
masing-masing. Agak memalukan apabila sesuatu perkara atau maklumat
penting yang berkaitan dengan kerja atau tugasan tidak diketahui seorang
majikan.
Benar, majikan bukan Tuhan yang tahu
segala-galanya, namun beri masa pada diri menambah ilmu pengetahuan dan
meningkatkan penguasaan sesuatu skil agar tidak menjadi perkara utama
dalam perbualan antara pekerja.
4) Majikan Berat Sebelah
Sikap ini yang paling dibenci pekerja
dan majikan seperti inilah yang sering diperkatakan pekerja. Ada majikan
merasa mereka telah melakukan yang terbaik, tetapi mereka melakukan
atau memberi layanan terbaik hanya kepada pekerja pilihan mereka.
Ada pekerja yang prestasinya sangat
bagus, berdisiplin namun sedikit pendiam tetapi aktif melibatkan diri
untuk kemajuan organisasi tetapi tidak menerima layanan sewajarnya
daripada majikan hanya kerana beliau kekurangan skil komunikasi.
Majikan yang paling teruk apabila
menilai pekerja menerusi rupa, penampilan serta kepetahan mereka memuji
dan memberi kata-kata manis kepada majikan. Pekerja tidak akan bergosip
tentang majikan sekiranya majikan tersebut seorang yang adil dan baik
hati.
5) Majikan Tidak Tahu Apa yang Pekerja Lakukan
Untuk menjadi seorang majikan yang baik
dan dihormati, majikan perlu faham sepenuhnya skop tugasan pekerja untuk
membimbing mereka. Selidiki kemungkinan-kemungkinan kekangan yang
dihadapi pekerja dalam rutin kerja harian mereka.
Berkomunikasi serta berbual santai
dengan pekerja untuk mengetahuinya. Ketahuilah majikan serinkgkali tidak
berjaya ‘mengorek masalah’ yang dihadapi pekerja ketika dalam mesyuarat
kerana tidak ada pekerja yang mahu mengaku mereka berdepan masalah
secara terang-terangan dan di hadapan pekerja lain pula.
Elakkan daripada dibenci pekerja atau
menjadi bahan kutukan pekerja dengan berlagak faham dan tahu semuanya
tentang pekerja dan tugasan yang dipikul mereka. Banyakkan bertanya dan
jika perlu, selitkan gurauan untuk lebih mudah majikan mengetahui
masalah pekerja.
6) Pekerja Bukan Robot
Meminta pekerja untuk bekerja lebih masa
dan memberikan kerja lebih daripada yang mampu dihadapi pekerja akan
menyebabkan pekerja tertekan sekali gus hilang rasa hormat terhadap
majikan.
Sudah tentu pekerja mahu melakukan yang
terbaik di tempat kerja, tetapi dalam masa yang sama mereka juga
mempunyai pelbagai tanggungjawab di rumah, dengan keluarga, rakan-rakan,
kerja sukarela, aktiviti sukan dan banyak lagi.
Fahami pekerja sebagai seorang manusia
yang memiliki tanggungjawab yang pelbagai. Kehidupan seorang majikan dan
pekerja bukan hanya di pejabat sahaja, tanggungjawab hakiki yang lain
tidak boleh dinafikan.
Ada antara urusan penting yang perlu
dilakukan pada waktu pejabat seperti urusan dengan pejabat-pejabat
kerajaan, temu janji doktor di hospital kerajaan, membawa anak untuk
pemeriksaan bulanan dan lain-lain.
Majikan yang menawarkan fleksibiliti dan
memahami pekerja akan lebih dihormati dan dikasihi pekerja. Malah,
pekerja generasi muda atau generasi Y tidak seperti rakan-rakan mereka
yang lebih tua, mereka menuntut kefleksibelan dan masa yang bebas untuk
melaksanakan semua kepentingan mereka yang lain.
Letakkan diri majikan di tempat pekerja
dan majikan akan faham apa yang dirasakan pekerja. Elakkan daripada
membuat pekerja merasa bersalah, membantah apa yang mereka perlu lakukan
atau mempertikai keperluan mereka terhadap sesuatu perkara (cuti, cuti
kecemasan, peralatan pejabat, ruang kerja yang selesa dan lain-lain)
atau majikan hanya menawarkan pekerja satu lagi elemen untuk bahan gosip
mereka.
7) ‘Kedekut’ Dalam Memberi Penghargaan Kepada Pekerja
Pekerja suka apabila majikan mengiktiraf
dan memberi kredit (pujian) untuk pencapaian mereka. Apa yang
menimbulkan kejelekan di kalangan pekerja ialah apabila majikan diberi
pujian oleh pengurusan tertinggi atau orang lain atas hasil idea dan
usaha pekerja.
Majikan ‘mencuri’ dan ‘merampas’ pujian
yang sepatutnya dikongsi bersama atau ditujukan secara khusus kepada
pekerja yang benar-benar berusaha dan bekerja keras.
Jika idea seseorang staf itu membuahkan
hasil dan menyumbang kepada peningkatan reputasi syarikat, sebutlah nama
pekerja yang mencadangkan idea tersebut dan beri penghargaan kepada
pekerja.
8) Tidak Menyokong Pekerja
Sekiranya anda bekerja sebagai satu
pasukan dan salah seorang pekerja melakukan sedikit kesilapan yang tidak
disengajakan, jangan menghentam pekerja tersebut.
Apabila pekerja terus-terusan disalahkan
serta dikritik atas kesilapan yang dilakukan, majikan hanya menyebabkan
pekerja mempunyai set pemikiran bahawa melakukan kesilapan di
organisasi ini adalah haram dan berdosa.
Sedangkan daripada kesilapan itulah
pekerja akan memperbaiki diri mereka dan belajar strategi baru.
Sokonglah pekerja dan beri motivasi, bukan menghilangkan motivasi
tersebut.
Gosip baru akan timbul dan majikan
mungkin akan dilabel sebagai ‘malaikat’ kerana tidak bertoleransi dengan
kesilapan yang dilakukan pekerja. Majikan juga manusia dan manusia
tidak boleh lari daripada melakukan kesilapan sekali skala.
Elak Gosip Negatif, Wujudkan Gosip Positif
Mengelak daripada gosip di tempat kerja
adalah cara terbaik untuk menyelamatkan reputasi seorang majikan juga
diri pekerja sendiri.
Majikan tidak perlu menjadi seorang
manusia yang sempurna untuk mengelak pekerja bergosip tentang majikan.
Cukup jika seseorang majikan itu memahami pekerja sebagaimana majikan
mahu pekerja memahami mereka.
Sikap hormat merupakan hak setiap
manusia. Oleh itu, jangan tetapkan dalam fikiran bahawa sebagai seorang
majikan, hanya pekerja yang perlu menunjukkan rasa hormat terhadap anda.
Pekerja juga berhak untuk dihormati.
Mengumpat atau bergosip di tempat kerja
merupakan perbuatan yang kurang sopan dan tidak matang. Ia boleh
merosakkan reputasi diri sendiri, organisasi dan kerjaya orang lain.
Namun punca kepada aktiviti negatif ini
juga harus dikaji. Punca para pekerja bergosip atau bercakap-cakap
tetang majikan mungkin berpunca daripada majikan sendiri.
Oleh itu, majikan perlu sentiasa peka
dengan keadaan semasa organisasi dan lebih-lebih lagi kakitangan yang
bersama-sama membantu majikan membina dan memajukan bisnes/organisasi.
Amat penting untuk mewujudkan suasana
kerja yang harmoni dan selesa kepada para pekerja yang menjadi tulang
belakang kepada setiap organisasi. Suasana harmoni bermaksud atmosfera
kerja yang tidak tegang, pekerja yang gembira dan sentiasa bersemangat
melakukan tugasan dan bergaul dengan pekerja sesuai masa dan keadaan.
Jika sedang berbual santai, tanyakan
tentang perjalanan kehidupan peribadi atau perancangan peribadi pekerja,
beri idea atau sokong rancangan mereka jika ia bermanfaat untuk masa
depan pekerja tersebut. Elakkan berbicara soal kerja dan tugasan ketika
sedang bersantai bersama pekerja.
Dalam isu gosip di antara pekerja ini,
majikan berkuasa menukarkan gosip negatif kepada gosip positif dengan
lebih kerap ‘turun padang’ dan ambil tahu isu atau konflik semasa yang
berlaku dalam organisasi anda.
Tonjolkan sikap yang positif dan
berkarisma, memahami pekerja dan mengambil berat. Ia tetap akan
menyebabkan pekerja bergosip tentang anda, namun bercakap dan
memuji-muji sikap majikan merupakan ‘gosip’ yang positif.