perbandingan saga FLX vs saga SV
perbandingan saga FLX vs saga SV
Proton lancar kereta murah
Mohd Khamil (depan) bersama pengurusan Proton melancarkan Proton Saga SV di bilik pameran Proton di Damansara, semalam.
PENGELUAR kereta nasional, Proton Holdings Bhd (Proton) melancarkan model terbaru Proton Saga Super Value (SV) yang akan dijual dengan harga lebih rendah, selari dengan dasar automotif baru negara yang akan mengurangkan harga kenderaan di Malaysia.

Pengerusi Eksekutif Proton Tan Sri Mohd Khamil Jamil berkata, Proton bertekad mahu menawarkan kereta mampu milik kepada seluruh rakyat Malaysia dengan kualiti ditingkatkan seperti ciri keselamatan, kejuruteraan, konsep dan reka bentuk yang lebih dinamik bagi membawa syarikat itu ke peringkat lebih tinggi.

“Pembeli dapat berjimat lebih 10 peratus untuk Saga SV ini (berbanding model Saga FLX sebelum ini), dan hanya membayar secara bulanan serendah RM250.

“Kita tawarkan harga lebih rendah tanpa sebarang kompromi terhadap aspek kualiti, malah ciri keselamatan dipertingkatkan lagi,” katanya pada sidang media di majlis pelancaran kereta itu di Damansara, semalam.

Menurutnya, langkah menawarkan harga rendah untuk kereta Proton itu selaras dengan matlamat kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat.
“Model ini adalah permulaan kepada azam kami untuk menyahut seruan kerajaan,” katanya.
Proton membuat sasaran awal menjual 2,000 unit Proton Saga SV setiap bulan bagi pasaran tempatan untuk tahun pertama.

Saga SV dilengkapi enjin 1.3 liter Campro IAFM dan ditawarkan pada harga permulaan RM33,438 bersama tiga tahun jaminan atau 100,000 kilometer.

Kereta itu boleh didapati dalam enam warna pilihan iaitu putih, merah, hitam, biru, perak dan coklat.
Berkonsepkan sedan keluarga yang elegan dan selesa, Saga SV disasarkan untuk pengguna yang sudah berkahwin berumur antara 20 hingga lewat 40 tahun serta untuk mereka yang ingin memiliki kereta tambahan.

Menurut Proton, Saga kekal menjadi model terlarisnya sehingga hari ini dan juga antara model paling banyak terjual di Malaysia.