Thursday, October 8, 2009

Mengurus kewangan-Belanja berhemah utk beli rumah


Belanja berhemah.Apa itu belanja berhemah.Pendapatan kita kecil atau sederhana atau besar. kita perlu belanja secara berhemah.Bagaimana? Contohnya pendapatan bersih kita RM1500.00 sebulan . Bagi pak deen dah cukup bagus kalau nak beli rumah. Target nak beli rumah, perlu fikir rumah macamana nak beli,rumah baru ke rumah lama. Kalau rumah baru perlu 10 peratus dari harga rumah untuk deposit" booking" tunggu 2 tahun baru siap rumah kalau tak tergendala .Nak cari rumah impian satu hal juga rumah cantik dan selesa tentu mahal,dah tak mampu.

Kalau rumah lama(Orang nak jual) perlu duit deposit tak banyak,RM2000 atau RM3000 pun boleh buat deposit. Yang selebihnya bank bayar.Caranya pak deen dah cerita dalam tulisan lepas2.

++++Buat rajin sikit bawa slip gaji pergi ke bank tanya bahagian pinjaman perumahan tunjuk slip gaji berapa dapat pinjaman dengan pendapatan itu untuk beli rumah harga berapa.

Bagi saya Sebelum beli rumah impian lebih baik beli rumah pelaburan dulu. Rumah pelaburan walaupun kita bayar pinjaman tapi rumah tu kita sewa dulu.Duit sewa untuk dibayar kebank pinjaman.Dengan itu duit gaji kita tak terusik walaupun beli rumah.Bila kita dah stabil kewangan dan pandai urus duit baru kita cari rumah impian.Oleh itu dalam keadaan pendapatan kecil kita dapat beli rumah juga.

Kepada yang nak kahwin pula perlu fikir berapa jumlah akan habis untuk kahwin.Sebab target nak beli rumah ni.Contohnya untuk 1. maskahwin berapa,
2.wang hantaran?-
3.barang hantaran?
4.makanan,hidangan?
5.sewa khemah,kerusi,meja ,alatan lain?
6.hadiah tetamu?
7.belanja hantaran pengantin?
8.mak andam,sewa baju?
9.kad jemputan?
10.pakej gambar,video?
Dalam banyak2 tu mana boleh jimat dan duit jimat tu dapat buat bayar deposit rumah.

contohnya kad kahwin tak perlulah cetak kertas cantik,rekabentuk glemor. Apa tujuan kad tu cuma untuk beritahu tarikh,masa,hari@waktu.Lepas orang terima baca buang saja .Kalau cetak cantik dan mahal ada oraang terima simpan dalam album,tidak..jadi cetaklah yang murah je duit lebih cetak dapat simpan .Begitu juga dengan sewa khemah, sewa yang murah je tak usah glemor2.Baju pengantin sewa ke? Faktor2 ni dapat menjimatkan kalau pandai berhemah.