Saturday, October 3, 2009

Sebelum beli rumah pertama,kedua,ketiga..seterusnya



Pakdeen kongsi sikit ilmu yang cetek ni sebelum pakdeen cebur diri dalam pembelian rumah pelaburan. Pakdeen hanya salah seorang pekerja makan gaji dan pendapatan kecil. Dengan pendapatan sederhana,terfikir macamana nak dapatkan income sampingan. Pakdeen dengan sokongan isteri buatlah jualan macam-macam jualan termasuk jualan makanan segera(ambil orang buat cuma jual) Roti canai segera dan baulu. Dapat lah sikit untuk tambahan duit kocek. Jual keropok keping,jual kain batik macam macam lah asal dapat duit tambahan yang halal.

Jualan langsung juga pakdeen buat bersama isteri. Orang kata kalau buat bersama lagi bagus. Sebab apa masa buat MLM(meniaga larut malam) @ jualan langsung ni mainan biasalah kalau balik larut malam. Kan kerja dipejabat 8.00 pagi hg 5 petang. Lepas balik kerja pejabat terus cari ahli(sponsor) ahli baru. Macam macam kerenah ,tapi bagus juga dapat berbagai ilmu dalam pemasaran. MLM ni kalau kita buat betul betul memang best.. dapat ribu ribu pendapatan dan kaya raya tapi pakdeen tak sempat kayalah dengan MLM.

Fikir punya fikir tuhan tunjuk jalan bagaimana nak berniaga dengan modal tak banyak mana dapat pendapatan sampingan yang bagus untuk masa depan bila pencen nanti. Langsung pakdeen beli rumah buat rumah tumpangan atau rumah rehat atau homestay.Bermula dengan sebuah dapat pengalaman sikit sikit,cari ilmu melalui blog,internet,kursus dan seminar dapat lah pakdeen beli lagi sebuah demi sebuah. Rupanya orang kaya kaya diorang beli rumah dan tanah. Itu orang kaya. Kita yang tak kaya ni guna pendapatan yang sederhana ni boleh buat juga dengan syarat penuhkan ilmu di dada mengenai Hartanah dan cara mengurus Kewangan.

Alhamdulillah dengan pendapatan sederhana ni (makan gaji) dapat beli rumah dan bagi sewa harian dan bulanan. Bermula 2005-2009 dapatlah beli rumah purata 2 buah setahun.Terima kasih ALLAH. Bagaimana cara nak beli rumah pakdeen dah cerita sebelum ni.