Friday, March 23, 2012

(Proses) Cara Beli Rumah Oleh Pembeli

by Staff berita semasa (share)

Baiklah, hari ini kami berbesar hati untuk mengulas lebih lanjut berkenaan prosedur dan cara beli rumah untuk dikongsikan bersama anda yang sudah berangan-angan mahu beli rumah. Kalau hendak diikutkan, terlalu panjang untuk kami ulaskannya di sini. Namun begitu, melalui pengalaman kami, kami akan kongsikan sedikit sebanyak bagaimana proses pembelian rumah dilakukan. Perbincangan kita adalah kepada perjanjian jual beli dan pembelian daripada pemaju perumahan. Perjanjian jual beli di antara pemaju perumahan dan pembeli mesti menurut peruntukan Akta Pemaju Perumahan (Kawalan & Lesen) 1966. Biasanya, sebelum nak beli rumah, pastikan dulu yang kita perlu mengambil kira beberapa perkara penting. Di antaranya adalah:

a) Kewangan
b) Lokasi di mana rumah hendak dibeli
c) Harga jualan rumah tersebut
d) Keluasan, rekabentuk rumah dan keadaan persekitaran

Jadi, sebelum beli rumah, pastikan perkara-perkara penting ini sudahpun difikirkan terlebih dahulu. Ukur baju di badan sendiri. Jangan pula kerana bercita-cita besar memiliki rumah impian yang besar dan mewah, akhirnya kewangan kita juga seringkali terhimpit. Jadi, ukur kemampuan dan keadaan kewangan anda terlebih dahulu sebelum membuat pilihan. Kemudian, selepas sudah tahu berapa bajet yang anda mampu, baru boleh fikir proses cari rumah.

Perkara terpenting selepas itu adalah lokasi di mana rumah yang anda berminat untuk membelinya. Ianya terpulang pada diri masing-masing. Ada yang suka dengan suasana nyaman jauh dari kesibukan dan hiruk-pikuk bandar, dan ada pula yang suka duduk dalam kawasan yang berdekatan dengan banyak kemudahan serta perkhidmatan. Yang penting sekali, lokasinya perlulah strategik bagi diri anda. Pada kebiasaannya, pembeli rumah yang telahpun memikirkan 2 perkara di atas, akan terus mencari maklumat yang berkenaan atau terus ke syarikat pemaju hartanah untuk mengetahui tentang harga dan juga rekanbentuk rumah secara terperinci

Pada masa inilah, pembeli perlu prihatin terhadap beberapa perkara dan tanyalah berapa banyak soalan penting sebelum membuat keputusan. Ramai pembeli yang tidak mengambil peduli akan perkara-perkara remeh akan terus menandatangani surat tawaran daripada pemaju dan akhirnya apabila mendapati bahawa ada perkara-perkara yang tidak memuaskan, mereka akan kehilangan wang pendahuluan. Jadi, apa yang perlu anda buat adalah untuk memastikan pemaju perumahan mempunyai rekod yang baik sama ada pemaju tersebut pernah terlibat dengan projek yang lain dan apakah perkembangan projek tersebut. Pilihlah pemaju yang tak pernah ada rekod rumah terbengkalai dan tengok rekod projek-projek sebelum ini dan ambil tahu berapa lama projek tersebut dapat disiapkan.

Kemudian, tanya mengenai tanah itu sendiri, adakah ia pegangan bebas(Freehold) atau pajakan(LeaseHold) daripada pihak berkuasa negeri.

Maksud ‘pegangan bebas’ ialah hak milik ke atas tanah itu adalah untuk selama-lamanya.
Ini berbeza daripada tanah pajakan daripada kerajaan negeri, di mana tanah tersebut hanya boleh dimiliki oleh pemilik berdaftar selama tempoh pajakan yang lazim selama 99 tahun dari tarikh penganugerahan tanah tersebut.

Kebanyakannya pembeli rumah memang suka beli yang pegangan bebas. Tetapi, terpulang juga kepada individu itu sendiri. Kebanyakannya suka pegangan bebas sebab nilainya yang lebih tinggi daripada tanah jenis pajakan. Namun , lokasi yang strategik juga memainkan peranan penting. Kalau beli pegangan bebas tetapi lokasi langsung tak strategik seperti di Bukit Beruntung, masalah juga. Apabila berkeinginan mahu jual rumah semula, aia akan mengalami kesukaran. Lokasi amat memainkan peranan sebenarnya.

Selepas itu, tanyakan sama ada, ada sebarang sekatan kepentingan ke asa hartanah yang ingin dibeli tu. Contoh sekatan kepentingan yang biasa kita dengar adalah:

a) Tanah tidak boleh dipindah milik
b) Tidak boleh dipajak, dicagar, atau digadai tanpa kebenaran daripada pihak berkuasa negeri

Jadi, semak tentang perkara-perkara penting sebegini dahulu. Selepas sudah puas hati, barulah boleh buat keputusan. Tanyakan juga rekabentuk dan saiz rumah, kemudahan-kemudahan awam, pusat-pusat komersil berdekatan seperti perkhidmatan bank, pasaraya, sekolah dan sebagainya. Ini semua penting. Selain itu, ada juga pembeli yang mementingkan faktor-faktor pelaburan seperti peningkatan pelaburan awal hartanah itu dan kadar sewa yang boleh diperoleh. Walau apa pun keutamaan anda, pastikan anda juga menimbangkan faktor-faktor yang dibincangkan di atas

Selepas sudah membuat penelitian dan perbincangan, anda sudah boleh mula membuat keputusan. Selepas itu, barulah boleh bayar Deposit 10% kepada pemaju dan menandatangani Sale and Purchase Agreement (S&P). Tetapi sebelum itu, baca “Terms and Condition” terlebih dahulu sebelum anda menurunkan tandatangan. Ini penting untuk mengelakkan kita daripada masalah di kemudian hari. Ada juga sesetengan pemaju yang tawarkan pendahuluan RM 1000 sahaja, dan ada juga yang RM 500. Bergantung kepada pemaju juga. Tetapi 10% ini, adalah kaedah yang biasa digunakan sebab bank biasanyamemberikan limit 90% pembiayaan.

Selepas S&P sudah pun, bawa dokumen tersebut ke bank-bank berdekatan anda dalam tempoh 14 hari selepas tandatangan untuk proses pinjaman perumahan anda. Apabila pinjaman telah diluluskan, bank akan membayar kepada pemaju dan kemudian anda akan diberitahu oleh pemaju bila masanya anda boleh membayar deposit air dan eletrik. Opss, sebelum terlupa, anda sudah pun boleh membayar hutang rumah anda secara bulanan. Bab ini penting. Jangan lupa bayar!

Apabila rumah yang telah dibeli dah siap mengikut jadual, pastikan rekabentuk serta spesifikasi adalah sama seperti anda menandatangani S&P dahulu. Selalu isu ini ramai juga yang terlepas pandang. Bagi rumah yang lambat disiapkan, anda boleh buat tuntutan di Tribunal Pengguna. Namun, buat masa ini, tidak ada akta yang boleh melindungi pembeli akibat dari rumah terbengkalai.

Anda tetap perlu bayar kepada bank tiap-tiap bulan walaupun rumah anda tidak siap. Jadi, sekali lagi saya nak ingatkan, semak dahulu profil pemaju rumah yang hendak dibeli itu.Pastikan mereka bukan telah disenarai hitamkan dan sebagainya. Inilah sedikit sebanyak pengalaman kami dalam prosedur dan cara yang diambil sebelum beli rumah. Sekiranya anda ada info-info atau tips yang lebih menarik, tentang prosedur pembelian rumah marilah berkongsi di sini.