Saturday, July 25, 2009

macamana nak beli rumah, duit tiada?


Soalan pertama keluar dari mulut rakan rakan bila bercakap nak beli rumah ialah nak beli macamana duit tak ada.Sebuah pun payah inikan nak beli lebih daripada sebuah rumah.Cuba kita ingat dan renungkan kembali semasa ibubapa hantar kita kesekolah dulu ayah ibu tahu ke anaknya nak jadi apa bila besar nanti. Dari sekolah rendah ke menengah atau ke universiti. Tetapi kenapa setiap ibubapa tetap hantar anak kesekolah. Kerana ibubapa yakin dengan hantar ke sekolah jadi insan pandai dan boleh urus diri sendiri.Dalam bab ini faktor utama adalah BELAJAR.
Begitu juga jika nak beli rumah pertama dan kedua,ketiga dan seterus nya lagi,...lagi...
Kita perlu belajar dan bertanya kepada yang telah melakukannya.Sebelum membeli rumah kita kena melabur kepada diri sendiri dulu iaitu samada membeli buku-buku pelaburan hartanah,buku mengenai cara mengurus kewangan secara bijak atau menghadiri seminar berkenaan hartanah dan juga berkawan dengan mereka yang telah lakukannya dalam pembelian rumah.
Jangan lah awal-awal lagi mengaku MALAS nak buat semua tu. Bila malas tiada ubat yang dapat menyembuhnya.
Fokuskan minda kita untuk menambah ilmu apa yang kita perlukan satu demi satu.Insyaallah bertemu juga apa yang kita fikirkan dan kehendak kita.Saya boleh kongsi di sini sila baca buku yang ditulis oleh Samsudin Kadir bertajuk "Makan Gaji Tapi Kaya" lepas khatam beli pula "Walaupun Berhutang Tapi Hidup Tenang",penulis yang sama.Selamat membaca.