Sunday, April 11, 2010

Tandatangan borang 14A

Alhamdulillah, Hari ini selesai satu urusan tandatangan borang pindah milik di pejabat tanah dengan penjual rumah teres setingkat 3 bilik. Penjual tu datang dari jauh, dari negeri Sembilan, itulah kali pertama berjumpa dengan beliau sepanjang berurusan jualbeli. Terima kasih kepada tuan punya rumah tu kerana berjaya juga pak deen berurusan dengan nya walaupun tidak kenal(Tak pernah besua muka sebelum ni) urusan atas kepercayaan sahaja. Pak deen tak sempat nak minum bersama, sembang-sembang kerana penjual rumah tergesa gesa nak pulang ke Negeri sembilan. Isteri beliau masuk hospital ketika beliau nak datang Ke Terengganu. Pak deen ucapkan semoga isteri beliau cepat sembuh.
Selepas selesai tandatangan borang 14A, tunggu pejabaat peguam daftar ke LHDN untuk bayar duti setem, dan selesai duti baru boleh daftar di pejabat tanah untuk dapatkan geran rumah tu. Barulah penjual dapat duit bayaran penuh harga belian/jualan.

Segala urusan bermula perjanjian jualbeli sampai selesai dapat geran, ambil masa lebih enam bulan, itulah urusan pembelian satu satu rumah. Ada juga sampai sembilan bulan.
Wal hasilnya kita seronok dan gembira bila selesai urusan. Nikmatnya macam baru beli rumah pertama. Alhamdulillah, bersyukur kita atas nikmat yang diberi ALLAH.