Wednesday, December 11, 2013

Perlu bijak atur kewangan

Kuala Lumpur: Hijrah Wealth Management Sdn Bhd (Hijrah Wealth) melihat pembeli rumah pada hari ini perlu mempunyai pendapatan bulan RM5,000 dan ke atas bagi membolehkan mereka berada di tahap sedikit selesa untuk membuat tabungan deposit perumahan bulanan.
Penasihatnya Rohani Mohd Shahir berkata, pendapatan itu dilihat bersesuaian dengan gaya hidup di bandaraya seperti di Kuala Lumpur yang mempunyai kos sara hidup tinggi.

Beliau berkata, orang ramai perlu bijak mengatur setiap perbelanjaan mereka setiap bulan dengan mencatat peruntukan aktiviti kewangan supaya mereka tidak berbelanja lebih daripada kemampuan.
“Saya membuat pengiraan pendapatan RM5,000 seseorang individu berada di tahap selesa untuk memperuntukkan tabungan deposit pembelian rumah dalam tempoh lima tahun dengan menyertai pelbagai instrumen pelaburan yang ada pada hari ini.

“Jika seseorang itu kerja makan gaji dan berpendapatan kurang dari jumlah berkenaan, mereka boleh mengambil langkah menambah pendapatan dengan membuat perniagaan sampingan seperti perdagangan atas talian yang kini disertai ramai pekerja makan gaji di negara ini,” katanya.

FotoMEMILIKI rumah sendiri menjadi hasrat semua orang. - Gambar hiasan