Tuesday, August 18, 2009

Rumah Insuran Takaful Bayar-bila meninggal

Pakdeen nak bagi tahu kepada yang masih belum faham lagi bila beli rumah apabila kita meninggal dunia: Apakah kita kena bayar baki pinjaman rumah? Jawapan nya YA kita kena bayar setiap pinjaman tapi ... ada tapi nya. Semasa kita beli rumah dan buat pinjaman dengan bank selain jumlah pinjaman tu bank telah maklumkan jumlah insuran atau takaful yang perlu kita bayar.Contohnya kalau pinjaman Rm100 ribu campur dengan insuran pinjaman selama tempuh pinjaman tak kiralah 20 atau 25 tahun, jumlah insuran kita kena bayar bergantung umur kita pula.Kalau umur muda jumlah insuran murah sikit contoh mungkin Rm3 ribu ke atau rm5 ribu ke.
Jadi jumlah pinjaman kita dicampur dengan insuran dan dibahagi tempoh pinjaman kenalah bayar berapa ratus sebulan.
Jadinya bila kita meninggal kena waris pergi laporlah ke bank tempat kita pinjam atau syarikat takaful yang kita daftar.Syarikat takaful akan kira baki hutang dan akan jelaskan ke bank tempat kita pinjam. Adalah caranya tersendiri jadi rumah tu di jelaskan oleh takaful. Usah bimbanglah hutang bank tu. Tapi ingat masa buat pinjaman tu pasti kan takaful kita daftar dan bayar carumannya samada kita bayar sendiri atau bank telah masukkan dalam pinjaman.
Inilah yang masih ada yang belum faham,dok bimbang kena bayar walaupun dah meninggal,ingat tu bila meninggal takaful yang tolong bayarkan dengan terma dan syaratnya.