Sunday, November 15, 2009

Lima cara memperoleh kebebasan kewangan


1.Bekerja : Kita bekerja dan mendapat upah pada setengah atau penghujung bulan.Bagi setengah orang inilah satu satunya sumber pendapatan. Memang cara inilah ramai yang memilih untuk terus menampung hidup, tidak dinafikan pada mulanya ia memang baik tetapi akan berakhir juga bila sampai persaraan pada usia tertentu. Masa kerja dan sihat inilah perlu memikirkan cara menguruskan kewangan dengan baik untuk terus berada kehidupan yang selesa di hari pencen nanti.

2. Aset/rumah/bangunan mendatang pulangan lumayan: Cara ini hasil dari sewaan aset/harta/rumah. Jika kita memiliki rumah yang dapat disewakan alangkah bertuahnya kerana kita tak perlu bekerja keras untuk meneruskan hidup kita di hari pencen nanti. Bukan sekadar sebuah tapi kena banyak barulah memadai nya. Untuk mendapatkan banyak itulah perlu belajar menguruskan kewangan semasa masih bekerja sekarang.

3. Dapat durian runtuh: Cara ini jarang jarang kita perolehi iaitu melalui Harta pusaka,subsidi, hadiah atau menang peraduan juta-juta. Ia bergantung tuah badan,atau memang tak dapat langsung.

4. Kahwin dengan orang kaya: Tak kiralah lelaki atau perempuan. Ini tuah badan jugalah, cara paling pantas, tapi boleh ke cara ini kita dapat atau memang tak akan dapat? Pada orang bertuah lah yang dapat.

5. Pelaburan Emas terutama emas plate atau jongkong emas,kijang emas,Public gold atau sekurang -kurangnya syiling emas. Pelaburan ini untuk jangka masa pendek atau panjang atas pilihan sendiri.

Bagi kebanyakan kita cara yang terbaik adalah dengan memiliki harta sewaan, rumah sewa atau bangunan sewa. Inilah pelaburan jangka panjang yang menakjupkan bagi yang bekerja makan gaji sekarang untuk menjamin hidup di masa mendatang. Dengan memiliki rumah/bangunan ia mendatangkan hasil pasif yang terus kerana ia tidak tidur,rehat atau hilang selagi kita pandai menjaganya.