Saturday, November 14, 2009

Kenapa kewangan kita kucar kacir

Kita tidak diajar cara menguruskan kewangan kita dengan baik.Golongan profesional spt jurutera,pendidik,doktor,pegawai eksekutif,jaguh sukan,selebriti,pengurus bank dan lain lain dihantui masaalah kewangan peribadi. Mereka perolehi wang yang banyak dari kerja yang dilakukan tapi wang yang dapat lesap begitu sahaja . Kenapa? Fikirkan siapa yang mengajar kita cara menguruskan wang yang kita perolehi. Kita tida diajar cara mengurus wang di universiti, kolej, sekolah atau di tempat kerja. Ibu bapa juga tidak mengajar cara mengurus wang. Anak2 cerdik pandai dan dapat kerja baik baik tetapi masih cetek ilmu kewangan cara mengurus wang dgn baik. Mereka yang pendapatan kecil, anak ramai, masih dapat menguruskan kehidupan dengan baik tanpa hutang dan masalah kewangan yang serius. Sebabnya mereka tahu menguruskan kewangan mereka.

Tidak sedar kepentingan pengurusan kewangan peribadi.Mereka bersikap tidak ambil peduli. Sedar tak sedar mereka dah nak pencen. Nak dapaat ganjaran pencen dan pencen bulanan sahaja, Sedangkan pencen berapa lah sangat, separuh dari gaji bulanan sebelum pencen pun masih tak cukup inikan pula separuh. Inflasi meningkat, macamana nak hadapi dengan separuh duit gaji bulanan. Sungguh menyeramkan.

Lebih malang lagi Enggan belajar: Ramai yang tidak mahu belajar cara menguruskan kewangan dengan baik. Pendapat mereka kalau mereka belaja nampak macam mereka cetek dan tak tahu urus kehidupan sendiri. Tapi mereka tak segan pulak bila tak tahu baiki kereta mereka upah orang baiki, nak belajar urus wang mereka malu, kenapaa tak malu masa panggil pembaiki kereta rosak tadi? Fikir fikir kan...