Monday, November 30, 2009

Mengapa saya melabur beli rumah untuk disewa


Saya bukannya seorang pelabur hartanah yang handal,cuma pelabur kecil-kecilan sahaja. Tapi mengapa saya berjaya beli rumah melebihi daripada kawan2 yang sekerja makan gaji dengan saya.

Pertama kerana minda kedepan dan sentiasa mencari ilmu fokus kita. Ingin maju kedepan dan cari ilmu secara praktikal bukan hanya dengan sijil atau ijazah. Betul kita memerlukan sijil atau ijazah dalam kehidupan dunia ilmu sekarang. Tapi tak cukup dengan ada ijazah sahaja jika ilmu praktikalnya tiada. Ilmu dituntut tidak dilaksana dalam kehidupan harian,ilmu dipelajari tak bermakna. Ya, saya akui ijazah membantu kita dapat masuk pasaran kerja berbanding dengan tiada ijazah. Tapi tahukah kita yang tiada sijil pun boleh berjaya dalam perniagaan malah lebih berjaya daripada yang bersijil. Banyak buktinya cuma kita mungkin tak ambil peduli, kita masih bersikap ego kita yang berkelulusan tinggi walaupun sebahagiannya tak ke mana pun (masih di takuk lama, dengan masalah kewangan yang memanjang, Bila pencen nanti cukupkah nak "maintain" perbelanjaan kita?)

Berbalik kita kenapa saya suka dan cuba melabur dengan beli rumah banyak (walaupun dengan bermodalkan slip gaji yang sederhana). Kerana bidang hartanah telah diuji dengan perjalanan masa sebagai pembina kekayaaan atau jalan senang(kadang2 kita sensitif bila sebut kaya,takut tak ingat mati) wal hal kita perlu juga jadi kaya.
Telah berkurun lamanya manusia menjadi kaya melalui hartanah. Seseorang yang kaya ialah orang yang mempunyai lebih hartanah daripada jiran nya.

Perkara keduanya ialah kelebihan pasaran hartanah(rumah) yang kurang efisyen tidak macam pasaran saham. Pasaraan saham bersifat efisyen dari segi maklumat sentiasa berubah dan kita memerlukan ilmu yang banyak dan sentiasa aktif pasaran. Tetapi pasaran hartanah sesiapa pun boleh menceburi kerana tidak berubah secara mendadak seperti saham, cuma kita perlu peka sedikit sahaja. Kalau rumah kita di bagi sewa lagilah tak perlukan pemantauan yang banyak cuma sekali sekala mula mula orang penyewa nak menyewa sahaja.

Ketiganya bidang ini Kalis Inflasi - rumah yang kita beli tak akan turun harga, semakin naik walaupun perlukan masa (pelaburan jangkamasa panjang) dan tak akan rugi bila jual nanti. Kepada yang menambah ilmu dalam hartanah ini dia akan kedepan daripada yang lain. Jadi kenapa kita takut cari ilmu bidang ini, kita tidak perlu korbankan kerjaya makan gaji kita sekarang. Bukan nya kita tak buat kerja asasi kita, bagi saya langsung tidak menggangu kerja asas tersebut. Tapi perlu diingat satu sahaja BIJAK MENGURUS MASA. "Tiada halangan hanyalah peluang".