Saturday, March 27, 2010

Kenal kapasitor?

Aktiviti hari minggu, pergi ganti kapasitor kipas siling salah sebuah rumah yang rosak. Penyewa maklum kipas tak berpusing. Hari ni bawa tangga ngan gen 2, sebelum tu singgah beli 2 unit kapasitor. Biasanya kalau kipas siling tak berpusing mesti rosak kapasitor. Sesampai je rumah sewa tu, mulalah angkat tangga dan buka penutup kipas siling dan ganti kapasitor. Test..test tak berpusing. Rupa nya bila ia rosak, kita kena pusing dulu sendiri, pusing..pusing dengan tangan..tunggu jap dan akhirnya mula berpusing sendiri dan terus berpusing, maknanya dah ok.

Disini nak maklumkan bila kita berada dibidang ini,kita juga kena tahu serba sedikit ilmu letrik supaya kerosakan kecil dapat dibaiki sendiri dan menjimat kan masa serta duit upahnya sekali. Kalau tiada ilmu terpaksa cari tukang letrik atau panggil kawan yang berilmu letrik. Bukan tak ada kawan letrik, tapi masa free di orang kena tunggu, jadi bila kita pandai sendiri, maka cepatlah kerja.

Selesai masalah tersebut, pergi pula bersih serba sedikit, sebuah rumah lagi, ada penyewa akan masuk menyewa pada awal April ini. Penyewa terdiri student salah sebuah pusat pengajian swasta untuk selama 3 bulan sahaja, berbaloi dah sebab sewa lebih dari payment bank. Lepaslah cashflow nak buat payment bank setiap rumah, yang lebih simpan untuk modal akan datang..