Friday, March 19, 2010

Minda positif orang berjaya

Pernahkah kita terfikir, kenapa orang yang kurang pandai dari kita boleh berjaya dari kita, sedangkan orang yang kita lihat jauh lebih kurang kemampuan dari kita,rupa kurang ,pelajaran kurang,pergaulan kurang,nampak tak kreatif, tak lawa pun,tak kaya pun,digree pun jauh sekali,tapi kenapa boleh berjaya?

Kita yang lebih bijak,lebih kreatif, ada sijil/ijazah lagi,pandai bergaul ,kawan hebat-hebat,rupa lagi tampan/cantik, tapi masih tak berjaya apa yang nak dicapai.

Kenapa ya?..Jawapan nya adalah MINDA KITA sendiri. Minda yang dianugerah Tuhan ini kita tidak guna sepenuhnya yang boleh kita cipta kearah kejayaan masa depan kita sendiri.Ramai yang sia siakan minda yang ada, kita rela lihat orang lain berjaya tanpa mencari bagaimana orang itu berjaya sedangkan orang itu lemah dan kurang dari kita.

Jadi kita memerlukan MINDA POSITIF yang akan membentuk kejayaan kita. Minda yang orang berjaya miliki dan cari sebanyak mungkin ilmu yang mereka ada. Bila dah dapat ilmu, buat atau tiru yang mereka buat walupun tidak seratus peratus, langkah demi langkah,sebab bila dah kita bertindak/lakukan insyaallah akan sampai kedestinasi yang dituju. Lakukan dilandasan yang betul pasti sampai.

Buang minda yang NEGATIF ,sikap negatif, tak boleh lihat orang lain berjaya(buang jauh-jauh).

Lihat orang berjaya, bagaimana mereka hadapi kegagalan-: cara mereka atasi macamana. Ketika hadapi masalah kewangan adakah mereka merungut sahaja atau mencari jalan atasi serta merta. Adakah mereka takut persaingan,atau mereka mencari bagaaimana nak mengatasinya.

Jadi kita harus belajar melalui TV,buku-buku,internet/blog,seminar,kawan positif minda dan sebagainya.

Selepas kita mengkaji dan lihat mereka berjaya, kita mesti berfikir seperti mereka, bertindak macam mereka dan mempunyai kepercayaan seperti mereka macamana nak berjaya.

Kuasa minda positif dan yakin boleh dalam diri kita, pasti akan tercapai apa yang kita inginkan dengan syarat ikut peraturan dan lakukan , bukan hanya pandai bercakap sahaja.

Berhati hati juga, jangan lihat tv saja konon nak ilmu, anda tak akan berjaya tanpa melakukan yang sepatutnya.

Ayuh..sekarang dan hari ini bertindaklah dilandasan yang diinginkan dan lihat kesannya.