Friday, March 12, 2010

Sambil tunggu Proses Jual beli selesai - ada tawaran baru

Hari ni Jumaat, petang nanti ada temujanji dengan tuan rumah bakal nak jual rumah nya. Rumah teres 3 bilik,setingkat.Rumah tu potensi untuk disewa bulanan dan harian, sekarang sudah ada penyewa, sewa sekali dengan barang:ada katil/tilam dan sedikit kemudahan dapur.Tuan nak jual beserta dengan barang yang ada.

Pak deen dah lihat rumah tu, bagus jugak lokasinya, kalau perbincangan sesuai boleh tambah satu lagi rumah, cukup target tahun ni. Penyewa pun tak payah cari dah, penyewa lama, cuma bagi lah syarat syarat kita yang baru. Sekarang ni dok tunggu urusan jualbeli yang dibuat Disember lalu, dijangka februari selesai tapi nampaknya Akhir mac/april ni insyaalllah selesailah jual beli tu. Lama dah tuan rumah tunggu nak selesai. Itulah urusan beli rumah ni, ada yang cepat dan ada yang lama sikit menunggu. Kalau buat pinjaman bank ni, ada yang cepat dan lambat kerana ia berkaitan dengan jabatan lain jugak. Ada pejabat peguam kakitangan buat cepat,cepatlah prosesnya,nak buat pinjaman macam-macam yang minta dokumennya,kalau tak cukup apa yang dimainta,makan masa lah kita. Pinjaman bank pulak nampak macam sama syaratnya tapi bila kita buat berbeza pulak antara individu. Memanglah atas kertas syarat tu sama je tapi praktikal nya berbeza. Tapi bila urusan selesai,seronok tu ada sebab dapat beli rumah lagi, nikmatnya dapat selesai , oi berbeza setiap buah rumah. SERONOK... Apa tidaknya dengan gaji tak seberapa dapat beli rumah sebuah demi sebuah.Dapat tambah pendapatan PASIF, kerja sikit dapat mencukupi dan lawan INFLASI akan datang. Kalau panjang umur, Pencen nanti dapat lah hasil lebih lumayan.

Di sini pak deen ambil kesempatan, menyeru kepada yang dah dapat kerja,umur muda lagi, fikir-fikir lah untuk belajar nak beli rumah lebih dari satu buah, Pak deen ni dah berumur...tak sempat tambah banyak banyak, 2 buah setahun dah oklah tu.Tapi bagi yang muda muda jangan alasan duit tak cukup, ada cara nya nak beli rumah tanpa duit yang banyak. Kalau kereta boleh beli dan bertukar baru, kenapa rumah tak boleh kita buat, beli dan beli?,,.Susah ke..tak..senang je..Dengan syarat jangan lupa kepada yang MAHA KUASA..ALLAH..Bersyukur apa yang diberi nya dan sentiasa selepas SOLAT berdoa.AMIN..