Thursday, October 10, 2013

TISB sasar untung melonjak


Ahmad Said bersama wakil-wakil agensi kerajaan negeri pada majlis Pengagihan Dividen Kepada Agensi-agensi Kerajaan Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam. 
KUALA TERENGGANU 9 Okt. - Terengganu Incorated Sdn. Bhd. (TISB) menyasarkan unjuran keuntungan syarikat bagi tahun kewangan 2013 akan melonjak kepada sekitar RM41.14 juta dengan prestasinya yang terus memberangsangkan.
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, sektor perladangan kelapa sawit akan terus menjadi penyumbang utama pendapatan keseluruhan syarikat, diikuti sektor minyak dan gas, di samping lain-lain sektor.
Beliau yang juga Pengerusi TISB menarik perhatian mengenai prestasi bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2012 dengan keuntungan bersih selepas cukai berjumlah RM25.65 juta yang mengatasi pencapaian tahun sebelumnya iaitu RM23.78 juta.
''Peningkatan sebanyak RM1.87 juta berbanding keuntungan yang diperoleh pada tahun 2011 mencatatkan rekod dengan jumlah tertinggi sejak penubuhan TISB syarikat pegangan pelaburan kerajaan negeri itu ditubuhkan pada tahun 2006.
''Keuntungan terkumpul TISB juga adalah membanggakan dengan peningkatan sebanyak 20 peratus berbanding tahun 2011 iaitu RM25.65 juta kepada RM68.50 juta. Kejayaan ini hasil strategi portfolio pelaburan, perbelanjaan berhemah dan usaha berterusan pengurusan," ujarnya.
Beliau menyatakan demikian pada Majlis Penyerahan Dividen Kepada Agensi-Agensi Kerajaan Negeri di Wisma Darul Iman di sini hari ini.
Pada majlis tersebut, Menteri Besar turut memperkenalkan pengarah-pengarah TISB yang telah dilantik pada 1 Ogos lalu iaitu Left. Jen. (B) Tan Sri Wan Abu Bakar Wan Omar dan Datuk Wan Ja'afar Wan Mahamud.
TISB mengagihkan RM20.178 juta kepada pemegang sahamnya terdiri daripada agensi-agensi kerajaan negeri sebagai dividen keuntungan syarikat yang diperoleh bagi tahun kewangan berakhir 2012.
Penerima dividen tertinggi ialah Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) berjumlah RM11.745 juta, diikuti Menteri Besar Diperbadankan Terengganu sebanyak RM4.570 juta.
Penerima dividen lain terdiri daripada Lembaga Tabung Amanah Warisan Negeri Terengganu (LTAWNT) sebanyak RM1.585 juta, Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Terengganu (RM1.248 juta, Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Islam Terengganu (RM1.022 juta) dan Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (RM4.262 juta)
Menurut beliau, pembayaran dividen ini adalah berdasarkan daripada keuntungan bersih selepas cukai tahun lalu dan pengagihan dividen adalah mengikut bilangan unit saham biasa dan saham keutamaan boleh tebus bukan kumulatif yang dimiliki oleh agensi kerajaan terbabit.
"Agensi-agensi yang berkaitan akan menyalurkan dividen tersebut kepada rakyat khususnya melalui pelaksanaan projek-projek atau program yang dikenal pasti mengikut peranan dan fungsi agensi," ujarnya.
Beliau juga memberitahu, TISB kini dalam peringkat akhir penyediaan Pelan Strategik Syarikat 2014-2018 bagi terus menumpukan perhatian kepada agenda yang komprehensif untuk membantu mencorak masa hadapan yang mampan bagi negeri dan rakyat.