Thursday, June 3, 2010

The Magic Of Thinking BIG : Nak jadi Orang Kaya Bertakwa(OKB)

Alhamdulillah,berkat usaha dan sentiasa sedar dari mana aku datang, akhirnya Allah makbulkan doa untuk memiliki rumah dalam masa lima tahun nak cukup sepuluh buah. Selesai sudah tandatangan borang 14A pindah milik rumah ke sepuluh walaupun dengan bermodalkan ilmu yang tuhan bagi sedikit ini akhirnya tercapai juga. Walaupun bagi sesetengah orang yang banyak modal dan dah kukuh kedudukan dapat beli rumah dengan senang sahaja samada rumah baru atau rumah lelong(ada yang sampai lebih 20 buah rumah)"aku belum lagi capai". Aku yang bermula dengan kosong dan tidak bermodal duit banyak, cuma bermodalkan ilmu melalui bacaan buku-buku hartanah,e-book,seminar,blog-blog hartanah dan pengurusan wang,semangat kuat untuk baiki diri, dapatlah beli rumah sebuah demi sebuah dan bagi sewakan samada harian ataupun bulanan. Dengan sewaan tersebut dapatlah 'maintain' bayaran pinjaman bank(pinjaman islam)"elak pinjaman konvesional-faedah". Pinjaman ada yang lima dan sepuluh tahun. Bila aku pencen nanti(kalau panjang umur) masa tu rumah habis bayar,bayangkan pelaburan rumah yang dibeli Rm100K akan jadi Rm200K, darab sepuluh jumlahnya 2Juta kot.. Aku teringatlah kalau pendapatan aku makan gaji yang rendah ni, sampai pencen pun aku tak dapat banyak tu. Inilah nikmat dan jalan tuhan tunjukkan pada aku. Semoga aku lebih bertakwa padaNYA(Amin). Inilah dia rezeki perniagaan 9/10. Aku nak berniaga lain, tak ada modal,cuma berniaga melalui hartanah nampaknya berada dijalan yang betul. Buku shamsudinkadir "Makan gaji tapi kaya" menjadi kenyataan pada aku.
Cuma sekarang aku kena lebih berdisiplin dalam pengurusan wang. Aku masih mencari ilmu kerana selagi hidup ..pencarian ilmu tidak terhenti samada ilmu dunia , lebih lebih lagi ilmu akhirat. Sentiasa beringat,harta tuhan bagi cuma pinjaman dan ujian untuk aku, kemana arah tuju aku, guna harta untuk kebaikan, insyaallah tuhan akan tambah lagi tetapi jika sebaliknya,. bila-bila masa boleh ditarik balik serta merta.Moga moga sentiasa tetapkan imanku dan jadikan aku insan bertakwa.